Kiedy tworzymy treści promocyjne, reklamowe czy informacyjne, nie powstają one w próżni, a zawsze są kierowane do kogoś - potencjalnych odbiorców naszych usług czy produktów. Aby treści te były skuteczne, powinniśmy wiedzieć, kim są osoby, do których je kierujemy - czyli znać swoją grupę docelową.


Kim jest nasz odbiorca?

Grupa docelowa to osoby, które są celem naszych działań marketingowo-sprzedażowych. Charakteryzuje je potrzeba, którą możemy zaspokoić naszym produktem czy usługą.

Określając grupę docelową, powinniśmy wziąć pod uwagę szereg danych, które określają osoby tworzące grupy. Będą to np. dane demograficzne, takie jak płeć, wiek, zawód czy status cywilny, dane geograficzne, a także te związane ze stylem życia czy zainteresowaniami. Ważnym jest, że możemy mieć więcej niż jedną grupę docelowych odbiorców, zwłaszcza jeśli oferujemy produkty czy usługi bardzo zróżnicowane.


Co nam daje znajomość grupy docelowej?

Poznanie odbiorców pomaga przede wszystkim skuteczniej się z nimi komunikować. Kampania nowych ubrań dla kobiet w ciąży może zadziałać lepiej na Instagramie, natomiast usługi dla menedżerów lepiej przedstawić na LinkedIn. Określając, do kogo kierujemy nasze komunikaty, unikamy “przepalania” środków oraz zwiększamy szanse na dotarcie do rzeczywistych potencjalnych klientów.


Skąd mamy to wiedzieć?

Jeśli nasza marka jest nowa, w określeniu grup docelowych pomogą przede wszystkim analizy marketingowe, które pozwolą sprawdzić w praktyce, czy nasz produkt jest dobrze odbierany, jak ma się w stosunku do konkurencji, czy nasze pierwotne założenia były słuszne. Natomiast dla marki, która istnieje już dłuższy czas, najważniejsze jest zbieranie i analiza danych o klientach, która zweryfikuje, czy mamy dobrze określoną grupę odbiorców, czy może nie pominęliśmy jakiejś ważnej grupy albo czy nie pojawiła się nowa.

 
Chcesz być na bieżąco z nowinkami ze świata digital marketingu?

  • linkedin