Tworząc strony internetowe, należy kierować się nie tylko designem, ale przede wszystkim funkcjonalnością. Dlatego jeżeli platforma internetowa ma realizować konkretne cele - nie tylko te wizerunkowe.

Chcesz wiedzieć, jak przebiega proces powstawania strony od początku do końca? Chcesz poznać jego podstawy, aby przygotować się do realizacji takiego projektu? Zobacz, jak robimy to w NoMonday.

1 etap - analiza, briefowanie

Każdy projekt traktujemy indywidualnie. Nie ma u nas dwóch takich samych stron - bez względu na branżę czy zróżnicowane potrzeby klientów. W pierwszym etapie analizujemy otrzymany brief, w którym znajdują się m.in. pytania dotyczące:

  • zakresu oferowanych usług i produktów,
  • pozycji firmy na rynku,
  • wizerunku, do którego firma dąży,
  • konkurencji,
  • dotychczas prowadzonych działań marketingowych. 

To też dobry czas na zadawanie pytań, pozwalających zrozumieć biznes klienta i doprecyzowanie informacji zawartych w briefie. To właśnie na tym etapie najczęściej spotykamy się z klientem. Co więcej, zachęcamy, aby w takich spotkaniach brały udział osoby z różnych działów, które w przyszłości na co dzień będą korzystać ze strony. Uwagi pochodzące z różnych działów na tym początkowym etapie prac są niezwykle cenne. Wspólnie analizujemy m.in. strukturę serwisu i omawiamy brief. Więcej o spotkaniu briefującym przeczytasz w naszym artykule.

Na tym etapie sporządzamy też umowę. Jej szablon, ze względu na aspekty techniczne, zostaje opracowany właśnie pod taką realizację. Klient opiniuje ją pod kątem zapisów prawnych. Z punktu widzenia działu IT zamawiającego istotne znaczenie mają załączniki, bowiem tam właśnie określane są wymagania dotyczące serwera. Dzięki temu mamy pewność, że po spełnieniu tych wytycznych CMS wdrożony do serwisu zadziała na docelowym serwerze.

2 etap - struktura

Przed rozpoczęciem prac graficznych, pracujemy nad strukturą platformy internetowej.
To ostatni moment na to, aby wprowadzić ewentualne modyfikacje, bez negatywnego wpływu na początkowy przebieg prac graficznych. Na podstawie przekazanej przez klienta „roboczej” struktury, wypracowujemy tę docelową (optymalną). Doradzamy jak rozplanować całość strony również pod względem funkcjonalnym i komunikacyjnym.

3 etap - linia kreatywna

Po ustaleniu struktury serwisu, rozmawiamy na temat układu funkcjonalnego strony głównej i wybranych podstron. Wyznaczamy elementy, które mają być bardziej lub mniej wyróżnione. Ustalamy ostateczne zmiany w układzie, po czym przechodzimy do fazy projektowej. W przypadku rozbudowanych serwisów na linię kreatywną składają się: projekt strony głównej i dwie przykładowe podstrony.

Aby jednak rozpocząć pracę nad linią kreatywną konieczna jest praca klienta nad wypracowaniem treści, które mają znaleźć się na poszczególnych podstronach. Bez nich praca nad projektem jest praktycznie niemożliwa. Bardzo istotne jest również przekazanie wszystkich zdjęć i dostępnych materiałów wewnętrznych, które mogą przydać się podczas tworzenia strony.

Po prezentacji linii kreatywnej, klient ma czas na przekazanie swoich uwag. W ten sposób zostaje wypracowana optymalna linia kreatywna. Warto zaznaczyć, że w sytuacji, gdy klient wskaże uwagę, której wdrożenie jest niekorzystne dla projektu, zgłaszamy swoje obawy i je argumentujemy.  

4 etap - projekty graficzne

Akceptacja linii kreatywnej pozwala na rozpoczęcie prac projektowych całego serwisu (według wcześniej opracowanej struktury). Klient otrzymuje wszystkie projekty do akceptacji. Tutaj również bardzo ważne jest, aby do każdej podstrony wyróżnionej w strukturze serwisu pojawiły się treści. Umiejętności naszych copywriterów sprawiają, że wiedza merytoryczna klienta zostaje podana w sposób możliwie jak najbardziej dostępny, atrakcyjny i zrozumiały dla grupy docelowej. Zachowując również standardy SEO writing tak istotne w dobie konkurencji o miejsca w wynikach wyszukiwania.

5 etap - prace programistyczne

Po akceptacji projektów statycznych następuje etap programowania, który obejmuje również wdrożenie systemu CMS oraz wszystkich mechanizmów przewidzianych w serwisie. To na tym etapie projekty, które wcześniej klient opiniował na podstawie plików jpg zaczynają być klikalne, a subtelne animacje dodają całości dynamiki. Programiści pracują nad szeregiem działań, które nie są zauważalne dla przeciętnego użytkownika, a jednak finalnie mają wpływ na efektywność serwisu. To m.in. optymalizacja pod kątem szybkości ładowania czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. Ma to wpływ nie tylko na odczucia usera, ale też na wyniki SEO.

6 etap - uzupełnianie zawartości serwisu

To etap, w którym zawartość strony jest uzupełniana słowami kluczowymi na które pozycjonowany będzie serwis. Gotowy projekt serwisu udostępniany jest klientowi pod adresem roboczym do zatwierdzenia. Po jego aprobacie serwis zostaje upubliczniony. 

Na tym etapie zajmujemy się również wdrożeniem kodów Google Analytics, w celu śledzenia ruchu na stronie i weryfikacji założonych celów. Warto dodać, że analityka starszego serwisu, jeśli tylko jest dostępna, stanowi cenną wiedzę dla programistów i jest pomocna w tworzeniu nowej platformy www.

7 etap - wdrożenie wersji językowych

Gdy serwis zostaje zaakceptowany, a my wiemy, że treści nie będą się zmieniać w najbliższym czasie, przechodzimy do wdrożenia wersji językowych. Tłumaczenia mogą zostać dostarczone przez klienta, bądź sami wysyłamy je do zaprzyjaźnionego biura tłumaczeń. W systemie CMS, jak i z pomocą programistów wdrażamy treści i udostępniamy stronę do weryfikacji pod adresem roboczym, a następnie ją upubliczniamy. Proces tworzenia wersji językowej charakteryzuje się mniejszym stopniem kreatywności, bowiem najczęściej jest to 1:1 w stosunku do wersji master.

Po zakończeniu prac nad serwisem oferujemy umowę SLA, zapewniającą bieżącą aktualizację wszystkich komponentów oraz dbałość o bezpieczeństwo serwisu i szybką reakcję w przypadku wykrycia niebezpieczeństw. Dodatkowo, stale staramy się rozwijać serwisy nad którymi pracujemy, zapewniając modyfikacje wizualne czy wdrożenie nowych funkcjonalności (w rozliczeniu za stawkę godzinową).

 

Jesteś zainteresowany stworzeniem strony internetowej? Nasunęły Ci się dodatkowe pytania? Zadaj je nam na [email protected]

  • linkedin