Jak na agencję marketingową specjalizującą się w projektach digitalowych przystało, z uwagą i naturalnym zainteresowaniem śledzimy, co nowego dzieje się w branży. Dzięki temu na bieżąco testujemy i wdrażamy do swoich projektów rozwiązania, które są nie tylko funkcjonalne, ale też na wskroś nowoczesne. Jesteś ciekawy, co w nowym roku będzie “na topie” w projektowaniu stron internetowych? Prześledź razem z nami nadchodzące trendy.

1. Twoja strona, twój wybór

Personalizacja jest trendy. Teraz nie tylko w modzie, ale również w digitalu! Strona internetowa, której treści dostosowane są do potrzeb i upodobań użytkownika? To już się dzieje (więcej o tym przeczytasz w artykule Jak dostosować treść na stronie internetowej do klienta?). A nowy rok przyniesie kolejne funkcjonalności, takie jak samodzielny wybór koloru strony, czy możliwość włączenia bądź wyłączenia dźwięku lub głosu lektora. Zobacz, jak może to wyglądać na przykładzie Puppy Love i… postaw na stronę jedyną w swoim rodzaju!

2. Pamięć strony

Z pozoru przewrotna teza, że strony www “pamiętają” to niezbity fakt. Strony dopasowują się do użytkownika i zapamiętują jego wybory, chociaż on sam nie jest tego świadomy. Dobrym przykładem są tu strony internetowe banków, które automatycznie zapamiętują wybory swoich użytkowników (np. to, czy logują się jako klient indywidualny czy jako przedsiębiorca) i podsyłają dopasowane do ich preferencji informacje i konkretne oferty. Śledzą poczynania w sieci, zapamiętują je i przetwarzają to na użyteczne dla siebie i użytkowników treści.

3. Spersonalizowany kontakt

Chatboty to element, który pojawia się na stronach coraz częściej, a ich liczba z roku na rok rośnie. Możliwość tworzenia wielu scenariuszy rozmowy oraz personalizowania wypowiedzi pozwala na efektywną komunikację za pomocą sztucznej inteligencji. Wysoki poziom automatyzacji umożliwia naturalną i rzeczową rozmowę (użytkownik ma wrażenie, że rozmawia z człowiekiem) 24/7, a właściciel serwisu nie musi zatrudniać osoby, która odpowiadałaby na pytania. Precyzyjne ułożenie odpowiedzi niweluje również możliwość wprowadzenia użytkownika w błąd - tu nie ma miejsca na niewiedzę. A jak się opłaca!

4. StoryScrollytelling

Scrollytelling to kolejna branżowa nowinka i mocny trend w nadchodzącym roku. Scrollytelling polega na ograniczeniu interakcji na stronie jedynie do scrollowania. Pozwala to serwisowi na opowiedzenie pewnej historii bez atakowania użytkownika nużącymi komunikatami typu “kliknij tutaj”, “przejdź dalej”, “dowiedz się więcej”.  Scrollowanie może być wertykalne (w taki sposób działają np.: Path Robotics, produkty Jaeger-LeCoulture, Speedy Global, Star Atlas), jak i horyzontalne (np. raport roczny Mail Chimp, czy strona kancelarii prawnej w Rosji Krivitzky). Scrollowanie horyzontalne jest obecnie mniej popularne, jednak użytkownicy zaczynają przyzwyczajać się do tego ruchu i staje się on coraz bardziej intuicyjny.

5. Custom cursor

Jest to połączenie kursora z dodatkowymi interakcjami, które nadają serwisowi indywidualny styl i uatrakcyjniają go. Najciekawsze rozwiązania można zaobserwować na stronach: Color of the year, Mawo czy WHITEOUTWORKS.

6. Minimalizm a pozycjonowanie

Czas to pieniądz. W przełożeniu na działania digitalowe - szybkość ładowania strony znacznie wpływa na jej wyniki pozycji w wyszukiwarkach. Aby skrócić czas ładowania strony należy przede wszystkim ograniczyć ilość treści oraz jej objętość. Czyli jednym słowem - postawić na minimalizm. Prosta graficznie i zredukowana treściowo strona nie tylko szybciej się załaduje, ale też jest bardzo pozytywnie odbierana przez użytkowników.

7. WCAG - serwis przyjazny dla wszystkich

WCAG (ang. Web Content Accessibility Guidelines) przede wszystkim kojarzy się z dostosowaniem treści na stronie pod kątem użytkowania ich przez osoby z niepełnosprawnościami. Nowoczesne strony umożliwiają nie tylko zmianę wielkości fontu, ale również możliwość poruszania się po stronie za pomocą głosu, czy dostosowanie ekranu urządzeń mobilnych dla osób leworęcznych. Warto pamiętać, że im więcej tego typu funkcjonalności wdroży się na stronie, tym większa liczba osób z różnymi dysfunkcjami chętniej będzie z niej korzystać.

8. Mobile first

Trend mobile first charakteryzuje się tym, że projekt strony rozpoczyna się od wersji mobilnej. To zdecydowanie nie jest gorący trend, ale rozwiązanie to cieszy się nieustającą popularnością. Liczba osób, która częściej korzysta z telefonów niż komputerów i laptopów stale rośnie. Jeśli coraz więcej ludzi przegląda strony internetowe przy użyciu smartfonów, to naturalnym krokiem jest dopasowanie nie tylko sposobu wyświetlania treści, ale również jej objętości do użytkowników wchodzących na stronę z poziomu telefonu. Dlatego warto pamiętać, że liczba elementów na stronie dostosowanej pod smartfony powinna prezentować tylko kluczowy content. Zobacz to na przykładzie fanfanfan.

9. Zdjęcia stockowe? Nie, dziękuję

Użytkownicy doceniają wartość rzeczywistego wizerunku marki i podświadomie nawiązują z nią głębszą więź, widząc jej “prawdziwe oblicze” (nawet jeśli zdjęcia nie zawsze są idealne, a pracownicy odpowiednio ubrani i nie zawsze uśmiechnięci). Zdjęcia stockowe, które odbiegają od realnego wizerunku firmy sprawiają, że odwiedzający stronę stają się mniej ufni, a odzyskanie ich zaufania może wiązać się w przyszłości ze sporymi nakładami finansowymi. Prawda i naturalność się opłaca!

10. Jednolitym aplom mówimy goodbye!

Coraz więcej projektantów zaczyna rezygnować z jednolitych apli na rzecz nadawania struktur i faktury np. recyklingowanego papieru, czy użycia gradientów w różnych formach. Zobacz, jak robi to np. Monopo London.

11. 50 odcieni szarości

Czystość i monochromatyczność na stronie? Jak najbardziej. Natomiast biały kolor wydaje się już nieco wyeksploatowany, a projektanci coraz chętniej rezygnują z niego na rzecz odcieni szarości. Biel stosowana jest raczej jako kolor dodatkowy. Przykłady wykorzystania tego trendu kolorystycznego zobacz na Thinkingbox.

12. Menu, to coś więcej niż tylko menu

Menu nie pełni już tylko roli nawigacyjnej, ale stanowi strategicznie przemyślany i odpowiednio wizualnie zaprojektowany element strony. Zgodnie z trendami menu wypełnia teraz znaczną część ekranu lub też jego całość. Przykłady można zobaczyć na stronach Karman czy też Perimeter Watch. Tak zaprojektowane menu (zajmujące cały ekran) umożliwia przemycenie w prosty i nienachalny sposób najważniejszych informacji o firmie (można pochwalić się zdobytymi certyfikatami czy np. przejść do najistotniejszych realizacji).

13. Brutalizm

Brutalizm to trend z mocną architektoniczną konotacją, jednak coraz częściej adaptuje się go do minimalistycznych projektów w digitalu. Korzystanie z geometrycznych siatek w taki sposób, że użytkownik od razu jest w stanie je zobaczyć, mniej pustych przestrzeni, ograniczenie elementów latających w próżni, zastosowanie geometrycznych kształtów w celu oddzielenia lub ułożenia elementów na stronie - to główne elementy tego stylu, coraz chętniej stosowane przez projektantów. Zobacz przykłady “brutalistycznych” stron Grids oraz ESCadrille.

14. Wybieramy wideo

Zdjęcia stają się nudne. Nasz mózg oczekuje od elementów wyświetlanych na ekranie dynamiki. Film to również szybszy i prostszy sposób na przedstawienie najważniejszych informacji o filmie, dzięki czemu nasze oczy nie muszą śledzić tekstu. Wideo w digitalu to nie nowość, ale trend ten systematycznie ewoluuje. Teraz film wideo nie zajmuje już całej szerokości strony, jest jedynie wymieszany ze zdjęciami lub występuje zamiast nich i często włącza się po najechaniu na niego kursorem. Jako przykład kolejny raz wskazujemy stronę Thinkingbox.

15. Wizualizacja danych

Wykresy, statystyki, infografika… Wizualizacji danych to rozwiązanie, które w prosty i przyjazny sposób tłumaczy często niezwykle skomplikowane treści. Lubimy to my, lubią to użytkownicy. A przykład? W pandemii z zaciętością zaczęliśmy studiować statystyki związane z Covid-19. Niewątpliwie pandemiczna rzeczywistość sprawiła, że przyzwyczailiśmy się do oglądania wykresów, sprawdzania statystyk za pomocą tego typu rozwiązań. Bo są atrakcyjne wizualnie, proste w odbiorze, zrozumiałe i czytelne.

16. “Niepotrzebne” elementy

Stosowanie pozornie niepotrzebnych elementów na stronie tak naprawdę może wpłynąć na budowanie relacji z użytkownikiem. Elementy, które powodują to, że użytkownik posiada realny wpływ na stronę sprawia, że serwis “nabiera życia”. Staje się elastyczny, dostosowuje się do potrzeb użytkownika. Dobre przykłady wykorzystania tego typu rozwiązań to: Yune i możliwość przesuwania spadających kafelek, AVA-digital i pokazanie różnych zdjęć przy ruchu myszką u dołu strony, filsdegraphiste i kursor przypominający dziób ptaszka z kliknięciem w postaci ptasiego śpiewu.

17. Nowoczesne technologie, czyli rozszerzona rzeczywistość i efekt 3D

Wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych umożliwiających łączenie świata realnego z wirtualnym oraz aktywne angażowanie w ten proces samego użytkownika to mocny i niezwykle atrakcyjny trend. Projektanci już prześcigają się w dostarczaniu ultranowoczesnych i oryginalnych pomysłów. Strona konkursu Innovation udostępnia kod QR, po którego zeskanowaniu poprzez urządzenie mobilne możemy zobaczyć zupełnie nową treść na ekranie; strona Lo & Behold posiada elementy 3D, które reagują na ruch kursorem; na stronie Chrome (studio tatuażu) znajdziemy grafikę 3D głowy człowieka, która podąża wzrokiem za kursorem i reaguje na kliknięcia. Ciekawe, co jeszcze niezwykłego technologia przyniesie nam najbliższe miesiące i lata, prawda?

 

Nasz tekst cię zainteresował? A może czujesz niedosyt? Chciałbyś porozmawiać o nowoczesnych funkcjonalnościach zgodnych z trendami, jakie mogą zostać zastosowane podczas tworzenia twojej nowej strony? Skontaktuj się z nami i napisz na [email protected].

  • linkedin