Strategia komunikacji dla interaktywnego Edukatorium Juliusz
Dzisiejsze muzea i obiekty turystyczne dalekie są od tych, jakie powstawały jeszcze kilkanaście lat temu. Muzealne gabloty i zakurzone zabytki zastąpiły nowoczesne ekspozycje, pozwalające na zanurzenie się w opowiadanej historii, poznawanie tematu wszystkimi zmysłami i interakcję z prezentowanymi obiektami. Nie inaczej jest w rybnickim „Edukatorium Juliusz”. To miejsce – podobnie jak warszawskie „Centrum Nauki Kopernik” czy znajdujące się we Wrocławiu „Hydropolis” – ma za zadanie pokazać, że nauka i wiedza może być niesamowicie ciekawa i nigdy nie nudzi. Mieliśmy okazję stworzyć strategię komunikacji tego niezwykłego miejsca.
Śląskie miasta z roku na rok zmieniają się nie do poznania. Obiekty, które kiedyś pełniły funkcję przemysłową lub od lat stały opuszczone, dziś zyskują nowy blask i edukacyjno-biznesowe funkcje. Za przykład mogą służyć Muzeum Śląskie
w Katowicach, Centrum Edukacji i Biznesu Nowe Gliwice czy przyciągająca turystów do Zabrza kopalnia Guido.
W ślad za zmianami podąża też Rybnik, jeden z największych ośrodków miejskich w południowej części województwa śląskiego. Miasto od zawsze kojarzone z opieką medyczną postanowiło zrewitalizować zabytkowy szpital z XIX wieku i urządzić w jego wnętrzach nowoczesne Edukatorium Juliusz poświęcone ludzkiemu ciału, historii medycyny, zdrowej diecie oraz miejscu człowieka w naturze.
Nasza współpraca z placówką zaczęła się od zaprojektowania WWW Edukatorium Juliusz Edukatorium oraz key visuala, który miał się stać głównym nośnikiem przyszłej strategii i działań promocyjnych. Projekt został dostosowany do Systemu Identyfikacji Wizualnej miasta Rybnik.
W dalszej kolejności postawiono przed nami zadanie stworzenie kompleksowej strategii komunikacji tego miejsca oraz opracowania narracji do mediów społecznościowych. Komunikacja musiała połączyć nowoczesny przekaz z szacunkiem do tradycji i biografii Juliusza Rogera, od której zaczęła się historia tego miejsca.
Wyjątkowy charakter patrona Edukatorium wyznacza kierunek przyszłej strategii
Tworząc strategię obiektu, który w swojej nazwie odwołuje się do imienia własnego patrona, nie sposób zapomnieć o tradycji i inspirującej historii założyciela dawnego szpitala. Juliusz Roger - bo o nim mowa - był niemieckim lekarzem i etnografem, którego niezwykła ciekawość inspirowała i inspiruje coraz to nowe pokolenia naukowców. Bez jego uporu i odwagi szpital nigdy by nie powstał, a duża część śląskich pieśni i zwyczajów popadłaby w zapomnienie. Postać patrona stała się dla nas punktem wyjścia do opracowania fundamentów komunikacyjnych marki.
Zadaliśmy sobie pytanie: “A co gdyby doktor Juliusz przeniósł się w dzisiejsze czasy i założył konto na Instagramie lub Facebooku?”. Jak wyglądałyby takie posty? Jak naukowiec rozmawiałby z odwiedzającymi, opowiadał im o medycynie i tajemnicach ludzkiego ciała mając do dyspozycji nowoczesną technikę i interaktywne metody?
Zaczynamy od pozycjonowania marki
Pracę nad strategią rozpoczęliśmy od dogłębnego researchu, który objął trzy pola strategiczne.
- Otoczenie rynkowe marki, ze specjalnym naciskiem na najbliższe tego typu obiekty na Śląsku i referencyjne placówki w Polsce (a także ich kanały medialne w internecie).
- Poznanie potrzeb i oczekiwań potencjalnych grup zwiedzających - ze specjalnym uwzględnieniem kadry edukacyjnej, rodziców z dziećmi oraz seniorów.
- Zagłębienie się w historię obiektu oraz biografię i działalność twórcy szpitala - niemieckiego doktora Juliusza Rogera, którego niezwykła ciekawość i chęć poznawania świata zbliżyła go nie tylko do mieszkających na tych ziemiach Ślązaków, ale także do ich kultury i obyczajów.
Na tej podstawie powstały pierwsze założenia strategiczne, które po warsztatach kreatywnych z kadrą zarządzającą Edukatorium, posłużyły do stworzenia głównych filarów komunikacyjnych placówki.
Kluczowe wartości marki, wizja i misja powstają podczas warsztatów strategicznych z klientem
Skrót zaproponowanych wartości - Ciekawość, Odwaga, Tolerancja i Oryginalność – które były cechami, jakie przez całe życie wyznawał patron placówki – ułożyły się w pytanie, bez którego nie ma mowy o odkrywaniu świata, nauce i dzieleniu się wiedzą: Co to?
Powstał akronim, który w kreatywny sposób zamierzaliśmy wykorzystać w dalszej komunikacji marki oraz w postach przygotowanych do mediów społecznościowych. Wartości stały się także punktem wyjścia do misji i wizji, jaką opracowaliśmy wspólnie z przedstawicielami Edukatorium i wspomagającym nas w tego typu pracach butikiem strategiczno-kreatywnym Czuły Copywriter.
Slogan Edukatorium staje się podstawą kampanii promocyjnej
Po opracowaniu fundamentów marki, przeszliśmy do opracowania hasła Edukatorium, które w krótkiej formie miało oddać misyjność Juliusza. Spośród kilku zaproponowanych sloganów klientowi najbardziej przypadło do gustu hasło „Zarażamy wiedzą”.
Zaczepna i odważna deklaracja miała odzwierciedlać medyczne powiązania obiektu oraz pasję do dzielenia się wiedzą i nauką z każdym odwiedzającym. Slogan stał się głównym komunikatem promowanym na billboardach w całym mieście, reklamie radiowej i materiałach promocyjnych online oraz offline.
Strategia komunikacji w mediach społecznościowych
W oparciu o przygotowaną segmentację grup i archetyp marki, zaprojektowaliśmy zestaw postów promocyjnych na otwarcie obiektu. Posty precyzyjnie celowały w konkretne grupy, ich zainteresowania i oczekiwania względem nowoczesnych obiektów edukacyjnych.
Powstało także 9 obszarów tematycznych, wokół których w przyszłości miała skupiać się komunikacja marki. Do każdego z tematów przygotowaliśmy przykładowe treści oraz wizualizacje graficzne.
W opracowanej na potrzeby startu kanałów social media strategii znalazły się następujące obszary tematyczne:
- historia Edukatorium i jego patrona (“Juliusz ma swoją historię”);
- ciekawostki i intrygujące fakty o ludzkim ciele (“Nic co ludzkie nie jest nam obce”);
- różnorodne specjalizacje medyczne (“Profesja zdrowie”);
- “Historia medycznego przypadku”, czyli nietypowe wydarzenia z dziejów medycyny;
- eventy, wydarzenia, promocje;
- dawne wierzenia i “ludowe sposoby na choroby”;
- posty interaktywne, mające formę zagadek i konkursów, wychodzące od akronimu wartości: “Co to?”
- “dieta zdrowego człowieka”;
- nietypowe przypadki medyczne, czyli “Łyk wiedzy”
Inspirujące pomysły w promocji offline i online ujęte w plan medialny
W zaprezentowanej strategii znalazły się także wytyczne dotyczące sposobu komunikacji, rekomendowanych kanałów oraz sugestie do działań promocyjnych związanych z ambasadorami marki, interakcją ze zwiedzającymi, pomysły na konkursy i działania promocyjne poza digitalem.
Całość zamykał kompleksowy plan medialny, który dawał pracownikom Edukatorium konkretne narzędzia i wytyczne do promocji poszczególnych postów oraz sposoby na dotarcie do wyszczególnionych w strategii grup.
Na otwarcie Edukatorium przygotowaliśmy pełen zakres materiałów promocyjnych począwszy od postów i banerów w internecie, a na materiałach drukowanych w postaci plakatów, ulotek i zaproszeń - kończąc.
Edukatorium Juliusz
public
2022