Miasta są jak przedsiębiorstwa. Oferują szeroki wachlarz produktów i usług, a także konkurują ze sobą zupełnie jak organizacje komercyjne. Miastom, podobnie jak firmom, zależy na pozyskaniu większej ilości turystów czy inwestorów. Dzięki skutecznej strategii i komunikacji mogą liczyć na korzyści finansowe, a często również znaczące korzyści dla mieszkańców. Nic więc dziwnego, że miasta tak jak marki dbają dziś o skuteczną promocję.

Miasto jak marka

Po co miastu logo, strategia i kampanie promocyjne? Gdy porównamy miasto do marki, sprawa staje się dość oczywista. Logo ma wpaść w oko, wyróżnić i budować określone skojarzenia. Skuteczna, długofalowa strategia ma pomóc zwiększyć rozpoznawalność i wypełnić określone cele. A kampanie promocyjne? Mają za zadanie konsekwentnie budować mocny, spójny i rozpoznawalny wizerunek miasta, które przyciągnie turystów oraz inwestorów.

 

 

Więcej turystów, to więcej punktów sprzedaży, a to ma przełożenie na możliwość wygenerowania dodatkowych miejsc pracy - to tylko jedna z korzyści, dla której warto prowadzić marketing miasta zupełnie tak, jakby realizowało się strategię marki. Bo miasto to przecież marka. Pomimo odmiennego charakteru komunikacji - w porównaniu do firm - narzędzia i kanały komunikacji pozostają takie same. W wielu krajach Europy marketing miast jest stosowany skutecznie od wielu lat.

Przykłady Barcelony czy Amsterdamu doskonale świadczą o efektywności tego typu działań i pokazują, jak prowadzić długofalową komunikację miast bez efektu znudzenia czy zamknięcia w schemacie. W Polsce dopiero od jakiegoś czasu miasta prowadzą taką aktywność, widząc jakie korzyści płyną z prowadzenia działań promocyjnych. Na naszym podwórku warto przyjrzeć się komunikacji Łodzi, Poznania, Trójmiasta czy Katowic. Potencjał komunikacyjny miejsca bywa ogromny, dlatego warto inwestować w promocję, by móc potem zbierać plony.

 

 

Ma czym polega skuteczny marketing miejsc?

Oczywiście, tak jak w przypadku marketingu firm, może on być skuteczny bądź też nie, jednak konieczność prowadzenia aktywności promujących miasto jest bezdyskusyjna. Należy to oczywiście robić umiejętnie. Bardzo ważna jest strategia, która określa działania i czynniki mierzalne, dzięki którym można sprawdzić, czy nasze aktywności przynoszą określony efekt. Część wizualna jest nierozłącznym elementem promocji, a jej absolutnym fundamentem jest logo. To znak, który musi być ściśle powiązany z wcześniej wspomnianą strategią.

Cała komunikacja powinna być spójna. Logo, to element, z którym mieszkańcy będą mieli najczęstszy kontakt, powinno być one zgodne z komunikacją, ale również oddawać charakter miasta i wartości mieszkańców. Jest to ten element, który wzbudza najwięcej emocji wśród mieszkańców a każde zmiana w tym obszarze niesie ze sobą ryzyko wystawienia się na krytykę. Podobnie jednak jak z firmą, czy produktem, odświeżenie wizerunku jest czasami potrzebne i zaniechanie tego działania, niesie ze sobą jeszcze większe straty.

 

 

Ważny głos mieszkańców

Wielu specjalistów nawet nie kwestionuje potrzeby marketingu miast, bez względu na możliwą falę krytyki ze strony mieszkańców. Wybory dotyczące logo, hasła czy materiałów promocyjnych miasta nie należą do prostych. Sprawa komplikuje się tym bardziej, że decydenci w kwestiach promocji miasta są zazwyczaj na tak zwanym świeczniku. Ich obowiązkiem jest promocja miasta, a mieszkańców przywilejem - wyrażenie swojej opinii. W związku z tym warto pomyśleć o formie konsultacji społecznych w trakcie trwania prac nad rebrandingiem czy uruchomieniem najnowszej kampanii.

Miasta często robią to w niezobowiązującej formie, pytając o sugestie czy opinie w mediach społecznościowych. Mieszkańcy chętnie dzielą się swoimi pomysłami, a ich zdanie jest często uwzględniane już na etapie projektu. Poza tym głos mieszkańców jest ważny również z innego powodu - jeśli mają możliwość wyrażenia swojej opinii, to oznacza, że współtworzą miasto. Dokładają swoją cegiełkę do promocji i rozwoju miejsca, w którym żyją. A to już element lokalnego patriotyzmu, którego w promocji miast nigdy nie powinno zabraknąć.

 

  • linkedin