Być może przeczytałeś artykuł „E-mail marketing dla małej bazy odbiorców” i przekonałam Cię do rozpoczęcia działań w tym zakresie. Możliwe też, że zdążyłeś wybrać narzędzie, albo wcześniej takiego używałeś. Jeśli jesteś już na tym etapie, to dobrze by było, gdybyś potrafił zrobić użytek ze wszystkich funkcji, jakie oferuje Twój program. Po co? Aby zwiększać zaangażowanie odbiorców i zadbać o ich lojalność. No i po to, by w pełni wykorzystać opłacony abonament.

 

Liczy się dobra baza

Programy do e-mail marketingu pozwalają tworzyć grupy klientów, dlatego warto na samym początku wgrać posiadaną już bazę, bez względu na to czy jest duża czy mała. Najlepiej uwzględnić przy tym podział na określone kategorie (np. B2B, B2C) lub kryterium zainteresowania danym produktem. W późniejszym czasie umożliwi to tworzenie komunikatów skierowanych do ściśle określonego segmentu klientów.

Przy realizowaniu wysyłki będziesz w stanie zaznaczyć do której grupy lub grup ma ona trafić. Ta funkcjonalność jest bardzo przydatna, co wyjaśnię na przykładzie sklepu z alkoholem. Jeśli posiadasz informację, że klient korzystający z adresu “X” dokonuje zakupu win, ten używający adresu “Y” jest zainteresowany whisky, a “Z” kupuje głównie piwa i wina, to możesz przypisać ich do odpowiednich grup (nie będzie problemu z umieszczeniem “Z” w dwóch kategoriach). Następnym krokiem jest tworzenie oraz wysyłanie e-maili z treściami dostosowanymi do zainteresowań klientów.

 

Jak dopracować formularz?

Narzędzia do e-mail marketingu pozwalają na umieszczenie na stronie www czy w social mediach linku, umożliwiającego zapisanie się do bazy. Przygotowuje się wtedy i udostępnia zestawy z pytaniami ukierunkowanymi na zdobycie informacji, które są potrzebne, aby efektywnie zarządzać bazą (mogą to być – na przykład – pytania o: imię, adres e-mail, numer telefonu, rozmiar buta… itd.).

Potencjał e-mail marketingu

Trzeba pamiętać, że taki formularz najczęściej dostarczany jest w bardzo surowej formie. Przydaje się więc pomoc grafika, który zadba o jego estetykę oraz programisty, który w przygotowaną szatę wkomponuje całą zawartość. Dlaczego to takie ważne? Brzydka czarno-biała strona, na której brakuje nawet logo firmy, raczej nie będzie wzbudzać zaufania. Klient, który zostanie tam przekierowany, może więc zrezygnować z wypełnienia formularza, bo zacznie mieć obawy o bezpieczeństwo swoich danych osobowych.

Jak stworzyć szablon wiadomości? 

Kolejną ważną funkcją, dostępną w opisywanych przeze mnie narzędziach, jest tworzenie wiadomości e-mail w wersji graficznej. Wiele programów posiada wbudowane szablony, które da się edytować. Można też stworzyć od nowa swój własny szablon. Dlaczego używam słowa „szablon”? Bo z doświadczenia wiem, że zwykle tworzy się jedną wersję graficzną maila, a jeśli chce się przygotować kolejny newsletter, po prostu się ją modyfikuje. Z następnymi szablonami będziesz mieć do czynienia wówczas, gdy zdecydujesz się na zupełnie nową akcję i postanowisz wyróżnić nowego maila, spośród pozostałych. 

W tworzeniu szablonów pomocne będzie narzędzie Drag&Drop. Jego obsługa jest bardzo intuicyjna, dzięki czemu bez trudu stworzysz od podstaw graficzną wersję maila. Na tym etapie warto jednak skorzystać z pomocy profesjonalnego grafika, który odpowiednio dostosuje szablon i sprawi, że będzie on user-friendly. Przed kolejnymi wysyłkami, będziesz mógł go edytować, wzbogacając o nowe treści i zmieniając grafiki.

Szablon newslettera

 

Czy warto zadbać o personalizację? 

Tworząc wiadomości, masz możliwość skorzystania z funkcji personalizacji treści. Możesz – na przykład – przywitać użytkowniczkę zwrotem „Cześć Aniu!”. Ponadto – wiedząc, że pani Ania pół roku temu urodziła dziecko – jesteś w stanie wysłać jej z tej okazji spersonalizowany kupon. Możesz również skorzystać z opcji podpisania maila imieniem i nazwiskiem konkretnej osoby, przypisanej do pani Ani ze względu np. na kryteria geograficzne (lokalizacja znajdowana po kodzie pocztowym) lub na podstawie danych ze wcześniej wgranej bazy (w której np. znajdują się osoby chodzące na siłownię i korzystające z usług tego samego trenera).

Opcji jest bardzo wiele, chociaż często ograniczeniem bywa fakt posiadania jedynie podstawowych informacji o osobie, do której ma się kontakt. Ale nawet gdy możesz spersonalizować komunikat jedynie w minimalnym stopniu, warto to zrobić. Już zamieszczając samo imię, wysyłasz w kierunku odbiorcy czytelny sygnał, że przygotowane przez Ciebie treści skierowane są właśnie do niego. W ten sposób możesz sprawić, że będzie on chciał zapoznać się z tym, co jest w dalszej części maila. To także prosta droga do większego przywiązania klienta do marki. 

Jakie są typy wysyłek? 

Na etapie realizacji wysyłki wybiera się jej typ. Opcji jest wiele, a sytuację nieco komplikuje fakt, że twórcy poszczególnych narzędzi niekiedy stosują odmienne nazewnictwo. Możesz – na przykład – spotkać się z wysyłką powitalną, którą otrzyma użytkownik po zapisaniu się do bazy, gdy już potwierdzi adres e-mail. Jest też wysyłka urodzinowa, którą da się tak ustawić, by trafiała do adresata w dniu jego święta (jeśli dysponujemy taką datą).

e-mail marketing

Można też wyróżnić wysyłkę follow-up, która pozwala na tworzenie cyklu wiadomości. Jak to działa? Załóżmy, że masz do wysłania 10 maili, w których opisujesz 10 kroków „jak zmienić swoje życie”. Gdy dana osoba zostanie dodana do grupy, trafi do niej pierwszy mail. Za tydzień kolejny i tak do końca tego projektu. Jeśli ktoś dołączy do akcji nieco później, nie będzie skazany na to, że ominą go treści wysyłane na początku. Mimo, że do zasadniczej grupy trafi – na przykład – wiadomość nr 2, on dostanie maila nr 1, a potem kolejne.

Istnieje również wysyłka, która na podstawie zebranych informacji o użytkownikach, przekazuje odbiorcy wiadomość w dniu oraz o godzinie, gdy dany kontakt najczęściej otwiera maile. Takie działanie zwiększa prawdopodobieństwo, że wiadomość zostanie otwarta i przeczytana.  

Co daje testowanie? 

Narzędzia dostępne na rynku oferują jeszcze jedną, ciekawą i bardzo przydatną funkcjonalność, która sprawdza się głównie w przypadku rozbudowanych baz odbiorców. Chodzi o testy A/B/X. Umożliwiają one przygotowanie dwóch różnych szablonów i wysłanie ich jako jednego mailingu. Najpierw wiadomość trafia np. do 10% kontaktów z bazy (wersja A do 5% oraz wersja B do 5%). Po zebraniu informacji, który mailing był częściej otwierany i klikany, wybrana zostaje wersja, która dotrze do pozostałych 90%. 

Jak zróżnicować takie wiadomości? Można wysłać dwa zupełnie różne szablony lub te same, ale z innymi nagłówkami. Czasami pierwsza wersja różni się od drugiej jedynie kolorem tła. Warto pamiętać o zasadzie, że w trakcie pojedynczej wysyłki testuje się tylko jedną rzecz. Dzięki temu łatwiej ustalisz, co wpłynęło na lepszy odbiór. Ten sam zabieg będziesz mógł przenieść do pozostałych mailingów. 

A może sms? 

Obecnie większość narzędzi do e-mail marketingu ma także funkcję wysyłania wiadomości SMS (rzecz jasna, warunkiem jej użycia jest posiadanie bazy z numerami telefonów). W jej treści jesteś też w stanie zamieszczać (skrócone) linki prowadzące do strony z promocją. Tego typu komunikaty da się personalizować. Możesz też wysyłać SMSy urodzinowe, z kodami rabatowymi czy z informacją o otwarciu nowego salonu/filii w pobliżu miejsca zamieszkania odbiorcy (na podstawie adresu zamieszkania lub choćby kodu pocztowego zapisanego w bazie). 

Podsumowanie

W przypadku e-mail marketingu, każdy z etapów projektu jest bardzo ważny. Istotne są zarówno przesyłane treści, jak również sposób, w jaki graficznie zostały one przedstawione. Później liczy się odpowiedni dobór grupy docelowej oraz przemyślane sformułowanie tematu. Wszystkie te elementy wpływają na otwieralność oraz klikalność maili, więc realnie przekładają się także na zaangażowanie klientów.

Agencja Digital

Jeśli jednak cały proces konstruowania takiego przekazu wydaje się Tobie zbyt skomplikowany, możesz rozważyć zaangażowanie do niego firmy, która oferuje „pełną obsługę”. Oznacza to, że pracownicy działu client service samodzielnie zajmą się tworzeniem maili oraz realizacją wysyłek na podstawie podesłanych materiałów, a następnie przedstawią Ci kompletne statystyki.

Chciałbyś, abyśmy stworzyli dla Ciebie szablon newslettera lub stronę z formularzem? Napisz do nas na [email protected], a my przygotujemy dla Ciebie research, zrobimy audyt Twoich dotychczasowych wysyłek i doradzimy jak zoptymalizować działania w przestrzeni e-mail marketingu, by włożona praca przełożyła się na oczekiwane efekty.

  • linkedin